Umění předeher


M: Je pravdou, že muž či žena, kteří jsou v páru a vychutnají si milostnou předehru a třeba ani nedojde k samotnému milostnému aktu, tak ten prožitek je naprosto silný, naprosto emotivní a prožitkový. A když k tomu milostnému aktu nakonec dojde, tak někdy to bývá špatná tečka prožitku před tím. Je právě toto tantra, ten prožitek před tím, ta milostná předehra? Je to to chvění, co člověk cítí? Shunyam: Jedna z definic tantry je, že tantra je umění předeher.


Protože to krásné, to naplněné co si nejvíce pamatujeme, je skutečně předehra, kdy energie stoupá z ničeho, z nulového bodu stoupá do kopce, navyšuje se.
Když se muž se ženou potká, a je jedno jestli je to stálá partnerka nebo nová partnerka nebo nová potencionální partnerka, člověk cítí určité napětí, určitou možnost
Když byl třeba dlouho sexuální hlad nebo citový prožitkový hlad, tak je určitá možnost. Přibližování vytváří energii, energie narůstá. Když se muž se ženou seznamuje, energie narůstá. Když se muž se ženou přibližuje, energie narůstá.
Je tady večer, který někam spěje, energie narůstá, vzrušení narůstá. My si nejvíce pamatujeme to narůstání energie.
Ve chvíli, kdy je energie spotřebována třeba milostným aktem nebo uvolněním, doprožitím, vyrovnáním polarit, najednou se něco uzavře, něco se zastaví. Pokud muž dovolí, aby semeno vyteklo, tak splnil svůj úkol a energie je úplně jinde.
Energie byla využita. Zákonitě se musí cítit unaven, bez energie, a proto je zajímavé dát pozornost předehře. Je zajímavé dát pozornost tomu, kdy člověk udrží energii v těle, když to nenechá dojít do klasického pohlavního aktu, když to nenechá dojít k tomu jakoby oplodnění. Protože v té chvíli se energie spotřebuje na něco jiného, což nemusí být základním tématem tantry.
Když se podíváme do umění, nejzajímavější díla vznikla tehdy, když muž nebo žena, autoři byli spíše muži nebo známe i ženské milostné verše, krásné verše ke Kristovi, kdy žena milovala tak Krista, že použila různé milostné pojmy v té básni nebo milostné přirovnání, celým tělem milovala Krista nebo svoji představu Krista. Nebo muži v různých malířských, uměleckých dílech. Ve chvíli, kdy jejich láska neměla naplnění, neměla ventil, byla tak nabušena nespotřebovanou energií, tak v té chvíli to jejich dílo bylo božské.
A tantra hledá tuto božskost, hledá stav, kdy energie není vyčerpaná. Hledá to, kdy je stav před bouchnutím, před vyčerpáním, těsně před vyvrcholením. To jsou nejhlubší momenty prožitku. A velice těžké je se tam udržovat. Je třeba velké souhry nebo velkého umění. Symbolem tantry je vzrušený muž a vzrušená žena. Symbolem není milování, pohlavní styk, to je řekněme důsledek nebo je to něco, co proběhne v tantře.
Ale opravdovým symbolem toho, co tantra je, je vzrušený muž, vztyčený lingam, prsatá žena, zvětšené bradavky ženy, vzrušené genitálie. Použité genitálie, unavené genitálie, to není symbol tantry. Symbolem tantry jsou vzrušené genitálie, vzrušená těla, těla naplněná energií, udržení se v energii, udržení se v té krásné bohatosti.
Taky toto si nejvíce pamatujeme, situaci, kdy se třeba muž se ženou masíruje a oba dva cítí, že by k tomu mohlo dojít, ale ono k tomu nedojde.
Máme pocit, že to byl třeba nejzajímavější akt našeho života. Je to proto, že jsme se dotkli toho tantrického symbolu, dotkli jsme se podstaty toho jevu, že jsme v předehře, že jsme naplněni, teď by k něčemu mohlo dojít a ono k tomu třeba nedojde.
To, že k tomu nedojde, tak jsme stále naplněni, stále je tam touha. A ještě když tam bude láska a když tam bude meditace, tak můžeme být totálně opojeni.