Védy: doslova poznání. Jsou to jedny z nejstarších písemných památek lidstva. Původně bylo toto poznání předáváno pouze ústně a teprve později bylo zapsáno a zkompilováno do textů, jejímiž autory jsou moudří mistři. Jako autor je uváděn jediný z nich: Vjása Muni (mnich), který je považován za počátek všech linií guruů. Védy se skládají ze čtyř knih, které se v sanskrtu nazývají Rgvéda, Sámavéda, Jádžurvéda a Atharvavéda.
Tantra je oporou védánty neboli učení o jednotě, které je nejkomplexnější ze všech myšlenkových teistických systémů existujících na tomto světě, jak je označil slavný Rádhakrišnan Sarvapelli. (Rádhakrišnan Sarvapelli byl prvním prezidentem Indie. Eminentní politik a akademik, byl také schopný spisovatel a filozof, uznávaná autorita.) Tím Rádhakrišnan Sarvapelli vyjádřil to, co je vysloveno už v posvátných spisech: „Když lev védánty pozvedne svůj hlas, hyeny ostatních spisů zmlknou.“ Jóga vyšla z tantry a je ve védách vysvětlena v částech nazvaných právě „Tantry“, kde jsou dopodrobna vysvětleny její techniky a postupy. Neexistuje tedy na jedné straně „tantra“ a na straně druhé „jóga“. Existuje pouze tantra se svým vývojem v józe.
Védánta, označována jako konečné poznání, je nejdůležitější ze šesti filozofických védských škol, které analyzují následující odhalení: Pro védántu je bytí absolutním principem, jediným a jedinečným, a tedy bez jakéhokoliv protikladu či doplňku, tedy vše obsahuje, vše zahrnuje, a je podstatou všeho, co existuje, ať už je to živé nebo neživé; je prostě podstatou všeho, co existuje. Ékam Brahman Évad Vitijam znamená „Absolutno je jediné jsoucno“.
Jóga: „Spojení, jednota“. Je to čtvrtá filozofická védská škola založená na učení oddělení vědomí tělesnosti stažením a zklidněním fluktuačních aktivit mysli, které mají za následek identifikaci těla a mysli, ega a ducha. Toto zklidnění vede k pozdějšímu splynutí s nejvyšším vědomím puruši neboli nejvyššího bytí (nejvyšší podstaty), která proniká všechna jména, tvary i atributy. Tento stav se v józe nazývá samádhi. Z hlediska jógy je důležité vědomí a metoda. Můžeme se tak setkat s jógou védánty nebo s jógou sámkhji. (Třetí filozofická védská škola, z níž jóga čerpá své učení podle velkého mistra Pataňdžali Maharši, který zkompiloval veškeré techniky rozepsané ve čtyřech védách.)
Védátmakam šástram viddhi tantra kaulátmakam : Přikázání a předpisy tantry nejsou o nic víc a o nic méně než přikázání svatých spisů a odhalené vědění. (Kularnava Tantra).
Podle tantry existuje pět oborů jógy:
· Mantrajóga – věda posvátných formulí
· Sparšajóga – věda o kontrole dechu a jemných energií
· Bhavajóga – věda o absorpci
· Abhavajóga – věda o kontemplaci
· Mahájóga – věda o meditaci na Šivu
Čtyři části, do kterých se dělí praxe každé tantry, obsahují celkem více než 230 textů označených jako Tantry a rozdělených do tří skupin označených jako Višnukranta, Rathakranta a Ašvakranta Tantra. Každá tantra se ještě dělí do čtyř částí, které umožňují její studium a porozumění tématu.
· Džňána: teoretické a praktické poznání.
· Jóga: technika.
· Krijá: liturgický a magický kult.
· Čaríja: Předloha, chování a řízení.